Tak for at du kigger forbi! Skal vi være pennevenner?
Meld dig til mit nyhedsbrev, så sender jeg dig en hilsen ca. en gang om måneden:)

Derfor skal du være overbærende med greenwashing
Skruppelløse, pengegriske bagmænd der skovler penge i banken og råber "klimavenlig" og "økologisk" ud af vinduet på deres Hummer.
Er det sådan, du ser greenwashing? Så al respekt for, at du hader begrebet og dem, som bliver fanget i det.
Og der er meget dårligt at sige om greenwashing. Se bare her, hvis du trænger til at blive lidt deprimeret og frustreret:
https://www.investopedia.com/terms/g/greenwashing.asp
https://www.atak.dk/greenwashing-naar-virksomheder-lyver-sig-groenne/
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/markedsfoering/greenwashing
Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.
Derfor vil jeg komme med et lille forsvar for greenwashing. For greenwashing er ofte et første skridt på vejen mod en grøn omstilling - og den vej mener jeg, at vi alle skal.
Det er svært at komme i gang. Det er meget nemmere at fortsætte
Når virksomheder skal til at tænke klimavenlighed ind i produkter og arbejdsgange, kan det være nødvendigt at udvikle mindsettet hos medarbejderne fra "Det arbejder vi ikke med" til "Det skal vi nok finde en god løsning på". Med den udvikling bliver medarbejderne bedre til at tænke og handle bæredygtigt i hverdagen. Men det er svært at få mennesker til at gøre noget helt nyt og anderledes. Det er meget nemmere at få dem til at justere en smule eller fortsætte en handling, de allerede er i gang med.
Inden for adfærdsdesign bliver det ofte omtalt som "Når du nu alligevel har skoene på ..."-effekten.
Altså "Når du nu alligevel har skoene på ... ":
- Kan du så ikke lige tage skraldet ud?
- Kan du så ikke lige hente en liter mælk i Netto?
- Kan du så ikke lige rydde sneen på fortovet?
Undersøgelser inden for adfærdsdesign viser, at det er nemmere for os mennesker at fortsætte, hvis (vi tror) vi allerede er i gang, og den effekt kan greenwashing have i organisationer.
Selvom en virksomhed ikke ændrer praksis i første omgang, kan greenwashing altså tjene til at gøre medarbejderne opmærksomme på, at virksomheden allerede har flere grønne tiltag - selvom de måske i sin tid blev implementeret, fordi de var økonomisk fordelagtige, hurtige eller nemme. På den måde får medarbejderne en tro på, at de og virksomheden kan gøre en positiv forskel for den grønne omstilling.
Økonomi kan være en grøn drivkraft
Når virksomheder skal omstille sig til en grønnere og mere bæredygtig drift, kan det være forbundet med investeringer og omkostninger. Og virksomheder holder op med at eksistere, hvis de ikke har sorte tal på bundlinjen. Ud fra det perspektiv er det helt naturligt, at virksomheden gerne vil have en fornemmelse af, om deres grønne tiltag også bakkes om af kunder og forbrugere - ikke mindst hvis investeringerne er store eller omstillingen kompliceret og tidskrævende.
Derfor kan det være attraktivt for virksomheder at forsøge at få indblik i, om virksomhedens kunder bakker op om den grønne dagsorden. Nogle steder kan en positiv kommunikation om en virksomheds grønne initiativer også være det, der skal til for at overbevise en bestyrelse om, at klimavenlighed og børedygtighed er fremtidens "licens to operate".
Bæredygtighed er kompliceret
Lige nu står vi overfor en ny dagsorden. Ikke alle har opdaget det endnu, så lad mig fortælle dig, hvad jeg ser i spåkuglen:
I fremtiden vil vi dømme dem, der ikke tager bæredygtige initiativer, lige så hårdt som dem, der modarbejder den bæredygtige dagsorden.
Lene Jæger Klausen
En bremseklods inden for grøn omstilling er virksomhedernes bekymring for, om de bliver anklaget for greenwashing.
Tænk bare på problemerne med el-biler, vindmøllevinger og veganske produkter. Det er nemt at komme til den konklusion, at hvis du gør noget, så er det forkert. Og hvis du holder op med at gøre noget, så er det også forkert.
Kan du mærke handlingslammelsen komme snigende?
Når vi sidder i enden af kæden som kunder og forbrugere, er det nemt at forestille sig det indledende scenarium med grumme, kyniske bagmænd, men når man skifter stol og skal finde frem til de rigtige løsninger, kan det være langt mere kompliceret. Selv med de bedste intentioner, kan det være nemt - og dyrt - at træde ved siden af.
Det betyder heldigvis (endnu) ikke, at alle initiativer går i stå. Men det betyder faktisk, at mange virksomheder ikke tør fortælle om deres grønne initiativer. Greenhushing kaldes det.
Tænker du "pyt"? Lad være med det.
Ligesom vi har brug for at bestyrelser over hele landet godkender investeringer i den grønne omstilling, har vi også brug for, at virksomheder kan inspirere, motivere og udvikle hinanden. Og det gøres effektivt gennem kommunikation, markedsføring og vidensdeling. Det ved vi også fra forskning i adfærdsdesign, og er almindeligt kendt som "lemming-effekten". Eller "So ein ding muss ich auch haben".
"Når alle de andre arbejder med grøn omstilling, så skal vi da også!", kommer de til at sige på direktionsgangene og i bestyrelseslokalerne.
Men kun hvis vi alle sammen tør være modige sammen med virksomhederne og hylde alle de små skridt, som hjælper verden i den rigtige retning.
Derfor: Næste gang du oplever amatør-agtig greenwashing, og du er klar til at blive et Facebook-monster, så husk, at både du og virksomheden sikkert er bedre end det. Skriv gerne (kærligt), hvad virksomheden kunne gøre bedre - hvis du altså ved det, og ellers klap bare i hænderne over, at de øver sig og har en ambition om at blive mere bæredygtige.
Du må ikke lyve
Når det er sagt, så er der dog en vigtig pointe: Du må ikke lyve!
Og det må andre heller ikke.
Der findes skurke derude, som brutalt lyver og bedrager - også om grønne tiltag. Dette er IKKE et forsvar for dem. Heldigvis siger min erfaring mig, at der slet ikke er så mange af dem, som man skulle tro, når man læser i dagspressen. Men der er nogle. Og de skal ikke tro, at dette er et forsvar for deres bedrageriske praksis.
God arbejdslyst med din grønne omstilling.
/ Lene