Tak for at du kigger forbi! Skal vi være pennevenner?
Meld dig til mit nyhedsbrev, så sender jeg dig en hilsen ca. en gang om måneden:)

Frygt overtænkning – ikke spildt arbejde!
Hvad får du ud af din indsats? Er det umagen værd, eller er det spildt arbejde? Hvor stor er risikoen for succes kontra fejl? Og er der mon en nemmere måde at gøre det på? Kan du blive til grin? Latterliggjort og se "dum" ud, hvis det viser sig at resultatet ikke bliver ligesom du havde forventet?
Kommer de tanker og æder din motivation og energi, allerede inden du er kommet i gang? Så har jeg to gode nyheder til dig:
Du er helt normalt.
Og gør du dig umage, så er arbejdet aldrig spildt.
Gør du dig umage, så vil din indsats gøre dig klogere, dygtigere og mere erfaren.
Lad mig komme med et eksempel.
Da jeg i sin tid etablerede GELB Kommunikation havde jeg en idé om, at jeg ville have kolleger - altså medarbejdere i virksomheden. De skulle være fuldt på højde med mig fagligt. Ja, nu hvor jeg er i gang med at udlevere mig selv, så lad mig være helt ærlig: Jeg ville lave den jyske udgave af Bro Kommunikation.
Ambitionerne fejlede ikke noget.
Jeg fandt mig en bestyrelse, som vidste noget om alt det praktiske i forhold til at ansætte, styre økonomi og drive en virksomhed, mens jeg selv koncentrerede mig om at levere god kommunikation til mine kunder.
Det gik brandgodt.
I løbet af et par år var der kunder, opgaver og økonomi til at ansætte.
Og så var det læringen kom.
Mine kunder var glade for mit arbejde. Men de havde ingen ambitioner at blive kunder i en større kommunikationsvirksomhed. For deres skyld kunne jeg ansætte, hvem jeg ville, bare de ikke skulle bruge deres tid og energi på at briefe en ny. Nogle af dem havde jo netop valgt min lille virksomhed, fordi de kan lide at samarbejde med en lille virksomhed, hvor man taler med den samme (og eneste) medarbejder hver gang.
Kort sagt: Jeg har på ingen måde skabt en jysk udgave af Bro Kommunikation - jeg har skabt en virksomhed, som er langt mere personlig og relationsbåret.
Og det er jeg helt sikker på.
For jeg gjorde mig umage med ALT i den proces. Og jeg prøvede mere end en gang med samme resultat.
Havde jeg ikke gjort mig umage, kunne jeg have været i tvivl, om den manglede succes skyldtes manglende økonomi, manglende kompetencer til at ansætte og lede eller manglede efterspørgsel i markedet. Og der var sikkert også meget andet, jeg kunne have slået mig selv i hovedet med.
Men nu gjorde jeg mig umage.
Jeg involverede kloge mennesker i processen og beslutningerne. Jeg sparede op til at kunne dække en lang indkøringsperiode. Jeg lavede kampagner og indledte nye samarbejder med nye kunder.
Men lige meget hjalp det.
I bagklogskabens ulideligt klare lys er det oplagt, at det ikke er en skalerbar forretning, jeg har skabt. Men selv ikke de kloge rådgivere, jeg søgte råd hos, kunne se det på forhånd.
Nu takker jeg min Gud for, at jeg i det mindste gjorde mig umage, så jeg ikke er i tvivl om årsagerne til udfaldet. Det giver mig friheden til at forlade den drøm og arbejde for en ny. Præcis som jeg gør nu.
I never lose. I either win or learn.
Nelson Mandela
Hvad kan du bruge den historie til?
Jeg håber, at du kan bruge min erfaring til at slutte fred med, at når du står over for en udviklingsopgave - altså når du skal gøre noget, som ingen har gjort tidligere, inden for de helt samme rammer - så kan du ikke tænke dig til succes og sikkerhed. Du er nødt til at gøre noget.
Dette er ikke et opgør med prototyper og "fail fast-strategier", men det er vigtigt, at du ved hvad du tester og hvad der fejler, når du tester; at du gør dig umage, så du kan stole på de erfaringer, du gør dig. Så gør det du skal, og gør det godt. Overtænkning og sjusk vil ikke redde dig fra at mislykkes med projekter.
Det betyder måske, at du etablerer en forretning, som ikke overlever de første kritiske år, at du lancerer et produkt, som kunderne ikke vil købe, eller du holder fernisering på en fotoudstilling, som ikke bliver set af nogen.
På overfladen ligner det måske spildt arbejde.
Men arbejdet er på ingenlunde spildt.
Har du gennemført, og har du gjort dig umage, så har du også et enormt og vigtigt erfaringsmateriale, du kan reflektere over, analysere på og forbedre ud fra. Hvad gik galt? Hvad gik godt? Hvad kunne gøres anderledes? Vil du fortsat stile efter det samme mål, når du nu har gjort dig nogle erfaringer?
Jeg ved, at jeg ikke vil. Jeg er vild med mine kunder og mine opgaver, og jeg vil ikke ændre i en eneste af dem for at kunne få en kollega ansat.
God arbejdslyst med dine drømme og projekter - og husk at ændre dem undervejs, når du får erfaring og bliver klogere.
/ Lene