Tak for at du kigger forbi! Skal vi være pennevenner?
Meld dig til mit nyhedsbrev, så sender jeg dig en hilsen ca. en gang om måneden:)

Sådan når du dine mål i 2021
Lige nu er det højsæson for at sætte nye mål. Personlige mål, mål for virksomheder, salg og omsætning. Mål for udvikling og bedrifter.
Sådan var det også sidste år ved denne tid.
Hvordan er det mon gået? Nåede du det, du ville?
Ellers tillad mig at inspirere dig til at sætte BEDRE mål for 2021.
Hvorfor skal du sætte dig mål?
Allerførst så lad os lige glæde os over alt det gode, nye mål kan gøre for dig.
Mål skaber fokus og fremdrift.
Når hverdagen lige efter nytår tager over med alle sine forudsigelige og uforudsigelige forventninger og krav, kan overordnede mål være med til at sikre dig, at du holder den retning, du gerne vil udvikle dig selv og/eller din virksomhed i.
Dine mål betyder ikke, at du slipper for hverdagens trummerum med at smørre madpakker, vaske tøj, tjekke Aula, booke tid til at få bilen til service og alt det andet, der er en del af hverdagen.
Men når du står med flere mulige valg foran dig, vil de overordnede mål hjælpe dig med at navigere og prioritere mellem de mange muligheder. Verden er fyldt med attraktive tilbud, som du næsten ikke kan leve uden. Et nyt kursus i digital markedsføring, der lover dig masser af nye kunder. En uddannelse i designtænkning, som giver dig de bedste muligheder for at udvikle fremtidens ydelser inden for din branche. En mulighed for at deltage på en branchemesse med adgang til de mest attraktive kunder ... Og så har vi slet ikke taget fat på de personlige mål som at leve et "mindful"-liv, løbe 10 kilometer på under en time eller tabe 5 kg.
Du kan ikke alt.
Tid, fokus og ressourcer er knappe ressourcer. Derfor skal du sætte dig mål. For når du sætter mål, får du noget at navigere efter.
Gør dine mål til handlinger
Skal du lykkes med de mål du sætter dig i 2021, anbefaler jeg, at du arbejder med to typer af mål:
- Indsatsmål
- Resultatmål
Indsatsmål er mål for, hvad du vil GØRE for at nå dit resultatmål. Det er konkrete og handlingsorienterede mål.
Alt for mange af sætter kun mål for vores ønskede resultater, men resultater er ofte uden for vores direkte kontrol. Det kan være, du gerne vil øge din omsætning med 10 procent eller løbe 10 km på mindre end en time. Og selvom du sagtens kan narre dig selv til at tro, at disse mål er konkrete nok, så er de ikke handlingsorienterede. Der er formentligt mere end 10 forskellige måder at øge omsætningen i din virksomhed, så hvad skal du gøre mandag den 4. januar, når du møder ind på kontoret for at komme nærmere dit mål? Det kan dit resultatmål ikke sige dig - men det kan dit indsatsmål.
Derfor skal du spørge dig selv, HVORDAN du vil opnå dit ønskede resultat.
Hvis du vil løbe 10 km på mindre end en time, HVORDAN vil du så opnå det mål?
- Løbe 2 gange om ugen?
- Løbe 3 gange om ugen?
- Følge et bestemt løbeprogram?
- Intervaltræne?
- Andet?
Kort sagt: Sæt dig et mål for den indsats, du vil yde for at opnå det resultat, du ønsker dig.
Undervejs i 2021 kan du bruge dit resultatmål til at evaluere dit indsatsmål. Hvis du ikke ser ud til at opnå det ønskede resultat, kan du overveje, om du vil justere dit resultatmål indsatsmål.
Uanset om du justerer din indsats eller dit resultatmål, så husk at spørge dig selv, "er det det værd?".
Du kan sagtens beslutte dig for at løbetræne fire gange om ugen, eller lave fire salgskampagner, som skal skaffe dig nye kunder i 2021 - men hvis det sker på bekostning af livs- eller arbejdsglæde, så er det måske ikke det værd? Eller omvendt; Hvis alternativet er, at du ligger en aften mere på sofaen og binge-watcher Netflix eller din virksomhed går glip af en attraktiv åbning i markedet, så er det måske på sin plads at øge indsatsen for at nå det definerede mål?
Godt nytår!