Tak for at du kigger forbi! Skal vi være pennevenner?
Meld dig til mit nyhedsbrev, så sender jeg dig en hilsen ca. en gang om måneden:)

TV-serier kan gøre dig bedre til at kommunikere
Trænger du til at slappe af med lidt binge-watching? Så kan du evt. give dig selv den undskyldning, at du trænger til at få mere indsigt i dine modtagere. Gode TV-serier er fantastisk inspiration, når du skal skrive gode tekster.
Matador er uden sammenligning min favorit. Har du ikke set den, har du noget at glæde dig til. Og kast dig gerne ud i det, inden du læser videre, for alle eksemplerne i dette blogindlæg stammer fra den serie. Jeg er sikker på, at det gavner, hvis vi har en fælles forståelsesramme - faktisk tror jeg ikke, at den følgende tekst giver mening, hvis du ikke ved, hvem Mads Andersen Skjern eller Maude Varnæs er.
Personligt har jeg set serien de første ti gange. og jeg ser den gerne igen. Der er noget med nuancerne i karaktererne, der fascinerer mig. For eksempel de to bange søstre, Maude og Elisabeth. Mens det er tydeligt, at Maude er bange, så virker Elisabeth på overfladen stærk, men hun forspilder sit livs kærlighed TO GANGE af angst for, hvad omverden vil tænke. Det er lige så uforståeligt som Romeo og Julie. Hvor havde det dog været enkelt, hvis de bare havde taget hinanden i hånden.
Men vi mennesker er ikke enkle.
Vi handler ofte frygtsomt og irrationelt. Det gør vi også, når vi skriver tekster.
Vi forfladiger eksempelvis ofte hinanden til målrettede og rationelle væsner, fordi det føles trygt og godt at kommunikere på den måde - ikke mindst når vi skriver tekster til beslutningstagere i andre virksomheder.
Det er veldokumenteret, at vi mennesker langt oftere reagerer på baggrund af vaner, følelser og antagelser. Alligevel skriver vi som om, fakta og rationelle argumenter er det eneste, der er behov for i kommunikationen.
Og her er det, at du kan bruge din yndlings-TV-serie til at give dine tekster og kommunikation et mere menneskeligt ansigt.
Giv din kommunikation 3 dimensioner
Forestil dig at alle dine modtagere skal på en lille bitte rejse, når de modtager din kommunikation. Modtagerne ved ikke selv, hvor de skal hen, så din kommunikation skal være deres vejviser og guide.
Din tekst skal derfor tage udgangspunkt i:
- Hvor dine modtagere er følelsesmæssigt, når de møder din kommunikation - og guide dem til der, hvor de skal være følelsesmæssigt, når de har læst din tekst.
- Hvad din modtagere ved, inden de modtager din kommunikation - og hvad de skal vide bagefter.
- Og endelig hvad dine modtagere gør før, og hvad de skal gøre efter din kommunikation.
Hvis du eksempelvis skal sælge en sofa til Mads Andersen Skjern, bør der være forskel på, hvad du vil pege opmærksomheden hen imod i begyndelsen af Matador og sidst i Matador. Hans livssituation ændrer sig, og det gør hans prioriteringer og muligheder også. I begyndelsen af TV-serien er han meget sparsommelig og "lægger skilling på skilling for at få sit eget", mens han senere er langt mere optaget af, at alt skal være (mindst) lige så fint - og meget gerne finere end hos familien Varnæs.
Når vores livssituation, selvopfattelse, ressourcer og ambitioner ændrer sig, bliver vi modtagelige for nye perspektiver, argumenter og produkter.
Sådan gør du:
Tag udgangspunkt i en af dine yndlings-TV-serier. Vælg en karakter fra serien, som du mener kan være repræsentant for din målgruppe. Husk ikke kun at se på hovedpersonerne - murermester Jessen, Jørgen Varnæs og Hr. Schwann kan være ligeså inspirerende som Ingeborg og Hans Christian.
Skriv din tekst som om karakteren var den eneste modtager.
Sørg for at teksten både taler til karakterens viden, følelser og handlinger.
Og vupti - nu har du en tekst, som på trods af, at den er inspireret af fiktion, er langt mere virkelighedsnær, end hvis du skrev på traditionel vis.
Og nu har du også det gode argument for at lægge dig på sofaen og binge-watche de bedste nye TV-serier. Det er trods alt research:)
God fornøjelse!
/ Lene
PS: Selvom jeg æææælsker Matador, så kan det være nemmere at vælge en mere nutidig serie til arbejdet, så du ikke skal fremskrive tiden, når du skal finde dine vigtigste budskaber.